Rondreis Zuid Oost Azie dag 9 - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Hans Brink - WaarBenJij.nu Rondreis Zuid Oost Azie dag 9 - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Hans Brink - WaarBenJij.nu

Rondreis Zuid Oost Azie dag 9

Door: Hans Brink

Blijf op de hoogte en volg Hans

02 Oktober 2016 | Myanmar, Rangoon

In eerste aanleg was alles klam in onze kamer maar hebben we vervolgens toch behoorlijk goed geslapen. De stroom was er midden in de nacht af gegaan en ik werd in eerste aanleg wakker van het aanslaan van de koelkast. Omdat we er vroeg in waren gegaan, waren we netto ook behoorlijk vroeg wakker en konden de zon zien opgaan. Dit was een prachtig gezicht. De zon kwam op boven de bergen die deels nog in de wolken lagen en in de dalen hingen ook weer wolken en nevels.
Na het douchen etc het ontbijt genuttigd dat uiterst simpel maar verder wel goed was. Daarna de spullen ingepakt en uitgecheckt. Daarna naar de halte van de vrachtwagens gegaan om weer de berg af te kunnen. Dit was nu een rit in de zon en voor sommigen was het een openbaring hoe mooi de bergen waren omdat zij de dag ervoor in de stromende regen tegen de berge op waren gereden.
Eenmaal beneden aangekomen stond onze chauffeur ons al op te wachten en konden we verder. Het plan van de dag was om naar Yangon (Rankoon) te gaan. Onderweg gingen we een aantal dingen langs. Als eerste gingen we naar een bamboemeubelmakerij. We hebben daar gekeken hoe handig ze van bamboe stoelen en ligbanken en bedden maken. Heel bijzonder om te zien hoe zij met alleen het timmermansoog de stukken bamboe op lengte maken en daar van weer een meubelstuk.
Een stukje verder op de route gingen we nog even kijken op een pommelo plantage. Daar hebben we een pommelo gekocht om vanavond op te eten. Daar na gingen we weer een heel stuk verder tot we in de volgende provincie kwamen waarbij weer een rivier moest worden overgestoken met een brug. Daar werd in een dorp gedroogde vis gemaakt. In die rivier woont kennelijk een bijzondere vis die eruit ziet alsof hij een slangenkop heeft. Als er van deze vis een en ander gevangen is, worden ze min of meer gefileerd tot 4 stroken die wel aan elkaar blijven zitten om te drogen. Hiervoor worden ze in de zon gelegd en laten ze ze daar 3 tot 4 dagen liggen. Volgens onze gids een lekkernij om op de barbecue te leggen. Zoals het eruit ziet laat ik deze beker aan mij voorbij gaan.
Verder onderweg naar Bago gingen we voor de lunch kijken bij de op vijf na grootste liggende Buddha van Myanmar. Dit beeld zou in de 10e eeuw gemaakt zijn maar daarna vergeten en bij toeval nog niet zo heel lang geleden opnieuw zijn ontdekt. Het beeldje heeft een hoogte van 16 m en een lengte van 54 m. Kortom geen klein beeldje. Bij het beeld was het een drukte van belang. Op de ruimte direct rondom het beeld werd ook gegeten etc. Voor ons wel een beetje vreemd omdat we niet gewend zijn dat bijvoorbeeld dit soort dingen bij ons in de kerk gebeuren.
Na hier te hebben rondgekeken gingen we lunchen. Dit was in een restaurant dat kennelijk behoorlijk populair is bij gidsen omdat we er allerlei leiden tegenkwamen die we ook bij de Gouden Rots hadden gezien. Het eten was echt heerlijk en een verademing ten opzichte van het voedsel dat de dag tevoren aan ons was voorgezet.
Hierna gingen we weer verder en met name op weg naar een viertal Buddha beelden die ook al vele eeuwen oud zouden moeten zijn. Aanvankelijk waren het vier precies gelijke beelden die door vier koninklijke zussen werden neergezet met daarbij de gelofte dat zij niet zouden trouwen. De jongste van de zussen is uiteindelijk wel getrouwd en toen dat gebeurde stortte het beeld was zij had laten neerzetten in elkaar. Jaren later heeft een andere koning alsnog daar een nieuwe Buddha neergezet die net iets anders is dan de andere drie.
Hierna verder naar Yangon. Hoe dichter we bij deze stad kwamen hoe drukker het verkeer. Van alle steden in Zuid-Oost Azie schijnt dit de stad te zijn die de tweede plaats heeft verovert met drukte van het verkeer. In Yangon was in eerste instantie de grootste marmeren Buddha te gaan bekijken. Voor zover de informatie helemaal klopt zou het Guinness Book of Records in de volgende editie dit beeld als grootste marmeren Buddha ter wereld vermelden. Omdat marmer natuurlijk redelijk kwetsbaar is, staat dit beeld in een glazen kast. Ook hier weer vele mensen die aan het bidden waren maar ook die gezellig aan het picknicken waren.
Na dit bezoek aan de Buddha gingen we nog naar de Oorlogsbegraafplaats van de geallieerden uit de Tweede Wereldoorlog. Prachtig aangelegd met bronzen platen op de graven van de gesneuvelde soldaten waarvan er ook een behoorlijk aantal lagen waarvan niet bekend was wie er lag. Wat bij dit alles heel vreemd was, was het enorme aantal mensen dat dit ereveld gebruikte als gezellig terrein om samen te zijn. Groepjes jongelui die van alles deden zoals eten drinken gezellig wezen, met mobieltjes aanklooien etc. Uit wat men daar allemaal aan het doen was spreekt geen enkel respect voor de gevallenen die daar hun leven hebben gegeven om het land dat toen nog Birma heette van de Japanners te bevrijden. Stuitend.
Na de begraafplaats gingen we naar het Rosé Garden Hotel. Een luxe uitstralende toko waar we een nacht gaan verblijven.