Rondreis Zuid Oost Azie dag 15 - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Hans Brink - WaarBenJij.nu Rondreis Zuid Oost Azie dag 15 - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Hans Brink - WaarBenJij.nu

Rondreis Zuid Oost Azie dag 15

Door: Hans Brink

Blijf op de hoogte en volg Hans

08 Oktober 2016 | Vietnam, Can Tho

Vandaag op tijd eruit omdat we om acht uur worden opgehaald, om met een boot een stukje de Mekong op te varen om naar viskwekerijen te gaan kijken. We gingen aan boord van een boot gebouwd volgens het voorbeeld waarvan er velen daar rondvaren. Zwemvesten aan en daar gingen we dan. Na een stukje varen gingen we een zijrivier in waar aan de kant een heleboel drijvende huizen in het water leken te liggen maar dat waren de viskwekerijen. Bij een gingen we aanleggen en zagen wat er gebeurt als er wat voer in de ruimt onder de kwekerij gegooid wordt in de ruimte waar de vissen zich bevinden. Een drukte en gespetter van belang omdat elke vis zijn deel van het voer wil hebben. Bij de uitleg kwam de informatie dat een groot deel van de kwekerijen noodlijdend was door de lage visprijs. Daarbij is de prijs van het voer niet gedaald zodat er al de nodige kwekerijen gesloten zijn.
Vanaf de viskwekerij gingen we een stuk verder en kwamen aan bij een dorp op palen dat bewoond wordt door islamitische mensen. Met de enorme hoogte wisselingen met elk jaar een periode van heel hoog water en een droge periode ligt het dorp soms in het water en soms wel honderd meter er vanaf.
We gingen aan land over een houten op staken gebouwd bruggetje dat de naam brug eigenlijk niet eens waar was. Een beetje griezelige bezigheid met name omdat er ook geen reling was. Maar goed aan het einde van de brug was er het dorp. Op een van de palen onder een huis stond aangegeven hoe hoog het water in de verschillende jaren heeft gestaan. Ook was hier dus te zien dat het water ook wel eens boven het vloerniveau van het huis was geweest.
Hierna terug gevaren naar de kant in Chau Doc. Daar in de auto en op weg naar de "Sam berg" enige berg in de wijde omgeving. Met een gezwinde vaart reden we de berg op om onderweg weer allerlei volk tegen te komen die deels lopend maar ook de nodigen die met een brommertje de berg op gingen.
Boven aangekomen hebben we het tempeltje dat daar staat bekeken en met name naar de omgeving gekeken waarbij aan de ene kant van de berg rijstvelden tot aan de horizon lagen en aan de andere kant een enorme partij water dat het land ondergedompeld hield. Door dit geheel heen kronkelt dan de Mekong.
Van de berg af gingen we Chau Doc in om een paar tempels te gaan bekijken. Het verschil met de tempels in Cambodja, Myanmar en Thailand was overweldigend. Deze ook Boeddhistische tempels staan bol van de tierlantijnen en beelden van allerlei andere mensen in plaats van de overdaad aan Boeddha's die je in de andere landen ziet. Het geheel is heel kleurrijk. Van de eerste tempel gingen we een winkelstraat in waar op dat moment eigenlijk een markt gaande was naar de Lady Xu-tempel rondom een beeld dat eerder bovenop de Sam berg zou hebben gestaan.
Hierna gingen we op weg naar Can Tho een stad heel wat kilometers verderop. Na enkele kilometers gingen we een zijstraat in die langs een aantal steenfabrieken liep. Hier hebben we bekeken hoe in het verleden en op kleine schaal nu nog steeds bakstenen worden gemaakt. Omdat het productieproces eigenlijk te duur is, zijn al heel wat van deze fabrieken gesloten.
Kort samengevat: de klei wordt van boeren gekocht die het van hun akkers afhalen als de boel weer onder water heeft gestaan. Deze klei wordt van verontreinigingen ontdaan en tot bakstenen geperst die daarna een paar dagen moeten drogen. De droge stenen worden in de oven opgestapeld tot wel zo'n 15.000 per oven. Dan wordt de oven aan de kant waar de stenen erin zijn gezet dicht gemaakt met klei en wordt de oven gedurende enkele dagen opgestookt met rijstvliesjes als brandstof. Als de oven een maal op temperatuur is laten ze hem nog een paar dagen doorstoken en dan gaat het vuur uit en koelt de oven in een paar dagen weer af waarna de stenen uit de oven worden gehaald. Een heel proces dat voor een groot deel met de hand wordt gedaan.
Vanaf de steenovens gingen we zonder verdere stops door naar Can Tho de bestemming van deze dag. Als eerste werden we geparkeerd bij een restaurant aan het water. Door een aantal in klassiek Vietnamese kleding gehulde jongedames werd daar de lunch geserveerd met alleen Vietnamese gerechten. Heerlijk. Een van de dames vroeg of zij het woord dessert wel goed uitsprak waarna we haar iets hebben gecorrigeerd. Zij vertelde verder dat zij op deze manier probeerde om met bezoekers te praten om zo haar engels te verbeteren. Hierna heeft zij een foto van ons gemaakt waarna zij helemaal blij werd toen ik haar samen met Elly op de foto zette.
Na de uitstekende lunch gingen we naar het hotel. Eenmaal ingecheckt hebben we even ons wat opgefrist en uitgerust van het lange rijden. Daarna gingen we nog even de stad in om nog een tempel te bekijken.
Na het bekijken van de tempel die wel wat tegenviel gingen we wat drinken. Elly aan de Freeze chocolade cream en ik aan de Freeze Green Tea. Had ik er mooi geen erg in dat dit een groene thee drank is met wat smaak toevoegingen onder andere met kledders groene gelatine zonder smaak en het geheel afgerond met slagroom. Hoe hebben ze dit ooit kunnen bedenken. Een heel bijzonder drankje, zo een waar van je halverwege de eerste al roept: dit nooit weer!
Terug in het hotel gingen we uiteindelijk daar eten in een volledig uitgestorven restaurant. Dit was ook geen goed plan.
Na deze avonturen op tijd gaan slapen want morgen gaan we om 6 uur op pad.