Rondreis Zuis Oost Azië dag 5 - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Hans Brink - WaarBenJij.nu Rondreis Zuis Oost Azië dag 5 - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Hans Brink - WaarBenJij.nu

Rondreis Zuis Oost Azië dag 5

Door: Hans Brink

Blijf op de hoogte en volg Hans

28 September 2016 | Thailand, Mae Sot

Vandaag gaan we weer vroeg op pad. Afgesproken was om net voor achten uit te checken om dan om acht uur te vertrekken. Om dit te bereiken werd er op tijd opgestaan zodat we de tijd hadden om rustig te ontbijten. Bij het ontbijt maar meteen aan de rijst gegaan wat erg goed beviel.
De dag begon met een rondrit door het oude stadscentrum van Sukhothai. Dit is een verzameling ruïnes die vallen onder het Unesco wereld erfgoed. Meerdere tempels werden bekeken met verschillende bouwstijlen waarin ze waren opgebouwd. Het hoogtepunt was het tempelcomplex waarin wel 200 stupa's stonden. Al met al onvoorstelbaar dat dit allemaal eeuwen geleden gebouwd was ter ere van Boeddha en in opdracht van een koning.
Na het bekijken van al de resten van tempels die voor een groot deel ook wel gerestaureerd waren gingen we nog naar het museum dat bij de Histrorical stad hoorde. Hierbinnen nog een poos rondgekeken en de verschillende vormen van Boeddha bewonderd.
Toen dit geweest was gingen we op weg naar het noorden en wel in eerste instantie naar Tak. In Tak aangekomen gingen we lunchen in een restaurant aan de rivier Ping. Ook hier een watermassa die bruin van kleur was en met grote haast richting de zee onderweg was.
Het eten was lekker al was er wel een gerecht bij dat bestond uit een soort soep waar van alles in dreef wat vooral niet gegeten moest worden zoals grote garnalen die niet verder uit elkaar konden worden gehaald. Deze soep was daarbij ook nog eens heel erg heet zodat de vlammen uit de keel sloegen. De overige gerechten waren wel mild en erg lekker.
Na de lunch ging de reis verder naar Mae Sot waar we nog een paar dingen te doen zouden hebben. Om daar te komen moest er wel een bergrug worden gepasseerd over een weg van matige kwaliteit. Er werd druk gewerkt aan verbreding maar voorlopig is dat nog niet klaar. Toen we net de bergen door waren stopten we nog bij een benzine pomp om daar met name wat koffie te drinken, wat overtollig vocht achter te laten en voor de gids om wat boodschapjes te doen.
Aangekomen in Mae Sot werd de lokale markt opgezocht die we doorgelopen zijn zonder nu ook maar een neiging te hebben gehad om er werkelijk iets te kopen. De gids had hier ook wat boodschappen te doen.
Na de markt gingen we naar een tempel met een grote liggende Buddha. Hier was de hele vormgeving van de tempel totaal anders dat we hiervoor hadden gezien in andere delen van Thailand. Dit was te verklaren uit de invloed vanuit Birma (Myanmar ). Het maakte wel een erg protserige indruk met heel veel tierlantijnen etc. Hierna gingen we naar het hotel waar we de komende nacht gaan doorbrengen.
Bij het inchecken was er nog wel een incident omdat de dames achter de receptie kopieën wilden maken van onze paspoorten. De dames vonden kennelijk dat wij lastig deden want toen zij dachten dat we het niet zagen begonnen ze naar elkaar gezichten te trekken. So much for hospitality.
De kamer werd opgezocht en maakten we het ons gemakkelijk in afwachting van de resultaten van onze dochter die haar onderzoek aan het verdedigen ging in Rotterdam.
Het eten had vanavond nogal wat voeten in de aarde. Op de afgesproken tijd gingen we naar het restaurant. Daar stond al een tafeltje klaar en konden we zo aanschuiven. Het menu was al geregeld en het eten verscheen op tafel. Door oplettendheid van Elly zagen we dat er mosselen in de vissalade zaten. Kortom geen goed plan om dat te eten voor Elly. Er was een soort soep net als gisterenavond met van alles erin, ook een paar vrij scherpe dingen. Met wat rijst kon het geheel worden verwerkt maar voor Elly was het veel te heet. Daardoor heeft zij niet veel gegeten.
Toen het geheel was verwerkt leek het logisch om de rekening te gaan betalen van het drinken want het diner was al in voorzien volgens onze informatie. Vrolijk werd dus een rekening voor het geheel gepresenteerd, dus inclusief het eten. Toen we mededeelden dat dit niet correct was begon de goedwillende maar volstrekt niet engels begrijpende jongeman ons uit te leggen wat eten was en wat we hadden gegeten. Met trouwe hondeogen werden we aangekeken maar hij snapte er niets van. Na enkele pogingen werd zijn baas erbij gehaald. Sprak ook niet veel engels maar net iets meer. Na nog twee pogingen om een goede rekening te krijgen werd een rekening gepresenteerd die wel klopte. De vraag is nu of we morgen bij het uitchecken niet alsnog de rekening van het eten krijgen gepresenteerd, maar dat zien we dan wel weer.
De lokatie van het restaurant was prima aan het water met een zeker getalenteerde jongeman die allerlei leuke liederen zong. Het was wat gedateerde muziek maar qua mate van gedateerdheid paste het prima bij ons. Na het eten hebben we nog wat theezakjes gescoord en op de kamer thee gedronken.