Rondreis Zuid-Oost Azië Dag 4 - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Hans Brink - WaarBenJij.nu Rondreis Zuid-Oost Azië Dag 4 - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Hans Brink - WaarBenJij.nu

Rondreis Zuid-Oost Azië Dag 4

Door: Hans Brink

Blijf op de hoogte en volg Hans

27 September 2016 | Thailand, Sukhothai

We hebben allebei vannacht niet al te best geslapen. Het was onrustig in het hotel en er waren nog heel laat mensen die lawaai maakten kortom geen feest. Om zes uur ging de wekker af en gingen we douchen etc. Dit was eigenlijk vrij snel geregeld en konden we aan het ontbijt. We hadden een probleem in de vorm dat we de ontbijtvouchers niet konden vinden maar we kregen nieuwe bij de receptie. Na het nuttigen van het weinig inspirerende ontbijt terug naar de kamer om de koffers te halen. De gids en de chauffeur waren er al zodat we vlot weg konden. Het duurde een hele tijd om de stad uit te komen omdat Bangkok toch wel erg groot is.
Na enige tijd werd Ayutthaya bereik. Deze stad is ooit de hoofdstad van Thailand geweest. In eerste instantie gingen we naar een tempel met een enorm groot Boeddha beeld (Wihan Phra Mongkhon Bophit ). Op het moment dat wij er waren werd het beeld van een nieuw doek voorzien door een aantal mannen die als mieren zo groot over het beeld kropen. Toen we weer buiten kwamen liepen we nog een stukje langs de rivier waar we vol verbazing keken naar 5 sleepboten die drie grote beladen bakken tegen de stroom in sleepten. Dit ging erg langzaam omdat er toch wel een enorme stroming stond. Ook zagen we hele grote vissen die van alles en nogwat wat op het water dreef probeerden op te eten.
Toen we hier een poosje naar hadden gekeken gingen we verder naar een vervallen tempelcomplex dat ooit door de invallende Birmezen was verwoest (Wat Phra Si Sanphet). Een detail van deze verwoesting is dat de Birmezen door brand te stichten al het goud van de Stupa's lieten smelten. De resten van deze gebeurtenis is nog steeds te zien in de zwartgeblakerde gebouwen.
Toen we hier een poosje hadden rondgekeken gingen we weer verder. De volgende stop was bij Lop Buri. We bezochten een oud tempel complex (Prang Sam Yot) dat al een heel stuk vervallen was. Na hier een poosje te hebben rondgelopen. Vervolgens gingen we naar de apentempel waar midden in de stad de tempel en de omliggende gebouwen worden bewoond door apen. We hebben ons daar een poosje mee vermaakt door ze wat te voeren. Op een gegeven moment was er een aap op de schouder van Elly geklommen.
Toen we hier genoeg van hadden gingen we weer verder. Na een poosje rijden kwamen we bij een restaurant waar we gegeten hebben. Voor zover te beoordelen origineel Thais eten. Erg lekker en gelukkig niet al te heet.
Na het eten zouden we nog een uur of drie verder moeten om bij het hotel aan te komen in Sukhothai. Na ongeveer twee uur werd er een stop gemaakt om wat koffie te drinken die van opmerkelijk goede kwaliteit was. Toen we weer verder gingen bereikten we ongeveer een uur later het hotel Sukhothai Treasures and Spa.
Tijdens de rit die eigenlijk uitsluitend ging over een laagvlakte die inderdaad behoorlijk vlak was viel wel op dat er overal veel water op de velden stond. Ook werden er grote aantallen ooievaars gezien en witte reigers die in het ondergelopen land ( al dan niet bewust in het kader van de rijstverbouw) aan het zoeken waren naar voedsel.
Gedurende de hele tocht waren er aan beide zijden van de weg voornamelijk rijstvelden zodat het wel te snappen is dat Thailand een belangrijke exporteur van rijst is.
Aan het einde van de reis kwamen we aan bij het Sukhothai Treasure Resort and Spa. Na het inchecken gingen we naar de kamer. Dit was een prachtige kamer met een ruim bed en een badkamer als een balzaal. Na ons te hebben geïnstalleerd hebben we ons een poosje vermaakt met lezen en zijn toen nog onder de douche geweest om daarna om half acht te gaan eten.
Het restaurant was snel gevonden. Wat we zouden gaan eten was al vastgelegd bij binnenkomst.
Het was alleen niet helemaal te begrijpen dat het hele restaurant eigenlijk geen andere klanten herbergde.
Het eten was bijzonder lekker maar ook hier was het tempo van opdienen zo hoog dat we binnen een uur eigenlijk al weer waren uitgegeten. Ook nu was het in de communicatie met de bediening erg opletten dat ze wel begrepen wat er werd bedoeld. Ook hier ging het een keer mis.