Rondreis Zuid Oost Azie dag 12 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Hans Brink - WaarBenJij.nu Rondreis Zuid Oost Azie dag 12 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Hans Brink - WaarBenJij.nu

Rondreis Zuid Oost Azie dag 12

Door: Hans Brink

Blijf op de hoogte en volg Hans

05 Oktober 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vandaag weer volgens de standaard procedure het bed verlaten en ons op de dag voorbereid. Om negen uur waren we paraat en de gids ook. Het plan is om vandaag in totaal 7 tempels te bezoeken. De eerste stop was bij de ruïne van een oude stadion met muren eromheen met een veelheid aan olifanten. Het olifantenterras. Hier was duidelijk het verschil te zien tussen de goddelijke olifanten met de drie koppen en de gewone olifanten waarop gejaagd werd.
Van deze plek gingen we eerst Angkor Tom door naar de Tempel van de vader (Preah Khan tempel). Deze tempel kwamen we via een omweg door het oerwoud binnen. In deze tempel zou in het verleden een franse film zijn opgenomen. Deze tempel heeft helaas grote stukken die op instorten lijken te staan. Deze tempel die ouder is dan Angkor Wat, is kleiner en ligt voor grote stukken toch wel fors in elkaar. Hier en daar is ook te zien wat bomen kunnen met een tempel als zij de kans krijgen. We hebben al met al toch wel meer dan een uur rondgelopen over drempels trapjes enzovoorts. Hier en daar waren nog hele mooie stukken beeldhouwwerk te zien in de muren. De motieven die te vinden waren zijn toch voor een groot deel Hindoestaans van origine.
Toen we hier uitgekeken waren reden we een stukje verder waar twee tempels stonden die ongeveer van de tiende eeuw waren. Het waren twee tempels die vlak bij elkaar liggen. De ene wordt momenteel met behulp van chinees geld gerestaureerd en de ander ligt gewoon te liggen. In hoeverre we helemaal blij moeten zijn met het restaureren is mij nog niet duidelijk omdat er hier en daar wel wat al te opzichtig dingen zijn aangevuld en daarmee dermate gaaf zijn dat het opvalt. De vraag is volgens mij ook in hoeverre deze stukken die gerestaureerd zijn de tand des tijds gaan weerstaan omdat het ander materiaal lijkt te zijn.
Bij deze tempels waren er helaas wel doorlopend mensen en met name kinderen die volstrekt overbodige rommel probeerden te verkopen.
Vanaf deze tempels gingen we verder en maakte neen korte stop bij de Ta Keo tempel. Deze tempel is ooit gebouwd maar omdat er tijdens de bouw de bliksem insloeg in de tempel, is hij nooit afgemaakt en in gebruik genomen. Hierna was de reis verder naar de Preah Ta Prom. Deze tempel benaderden wij via een kleine omweg. Een deel van deze tempel is nog overwoekerd door de bomen. Het gaat om bomen die al heel oud zijn en die kans zagen om met dunne wortels onder en tussen stenen door te kruipen om van daaruit dikker te worden en van alles kapot te drukken. Aan deze tempel moet nog heel veel worden hersteld. Er liggen massa's stenen die wel al een nummer hebben gekregen maar nog niet op hun oude plaats terug zijn. Het zal op zich al een uitdaging worden om de bomen en de wortels te verwijderen zonder verder schade aan het complex toe te brengen. Hoewel er van deze tempel al heel veel kapot is, zijn er toch heel veel mooie stukken met beeldhouwwerk te vinden. Door de gids werden we op een heel bijzonder stukje beeldhouwwerk gewezen. Bij het bekijken van een serie halfreliefs met allerlei dieren is er een die niet goed thuis te brengen is. Het lijkt in eerste instantie op een olifant achting beest maar dan wel met vreemde vierkante platen als stekels op zijn rug. Kortom het lijkt het meest op een stegosaurus die ongeveer 160 miljoen jaar geleden is uitgestorven. Als dit zo is, is het de vraag hoe de Khmer in de 10 e eeuw wisten dat een dergelijk beest heeft rondgelopen en hoe die eruit zag.
Na de lunch hadden we nog een tempel te gaan die op verdere afstand van Angkor staat. Een uur rijden bracht ons bij Banteay Srei. Deze tempel is in roze zandsteen opgetrokken en is daarmee van een kwaliteit steen gemaakt waar de rest van de tempels niet aan kan tippen. Het resultaat hiervan is dat er heel veel beeldhouwwerk te zien is dat in bijzonder goede staat verkeert. Ook hier weer voornamelijk Hindoeïstische motieven van heel bijzonder gedetailleerde kwaliteit. Hele vertellingen zijn er te zien over Vishnu en anderen. Hier hebben we ondanks de warmte en de toch wel toeslaande moeheid nog uitgebreid rondgekeken.We hebben het merendeel van de tempel wel doorkruisd en op allerlei plekken mooi beeldhouwwerk gezien en gefotografeerd.
Op de terugweg naar de stad hebben we nog een van de oudste tempels bekeken de Preah Ko. Deze tempel is op getrokken uit bakstenen wat ten opzichte van de andere tempels toch wel wat raar aandoet. Echter deze bakstenen hebben inmiddels meer dan een millennium doorstaan. In essentie is het een vrij eenvoudige tempel die ook weer meerdere lagen heeft zoals eigenlijk alle tempels. Het hoogste terras hebben we maar zo gelaten omdat dit via een wel heel steile trap moest worden beklommen en daarna ook weer afgedaald. Met name dat laatste deed ons besluiten om met gammele knieën en toch al enige mate van overbelasting op dit deel van mijn lijf het niet nog gekker te maken. De kans dat de komende dagen dit problemen gaat opleveren is te groot.
Toen we weer richting Siem Reap gingen werd nog een workshop bezocht. In Cambodja zijn er op diverse plekken op het platteland werkplaatsen waar jonge mensen een vak kunnen leren in de productie van allerlei materialen die vooral als kunstnijverheid kunnen worden gezien. Zoals verwacht was er een overvloed aan dingen te koop die helaas voor hen voor ons niet interessant zijn. Het is mooi spul maar in ons interieur kan je er niets mee.
Terug bij het hotel waren we ongeveer net zo nat van het zweten als gisteren. Daarom kleren uit badjas aan en even een kopje thee en daarna douchen.
Toen we goed en wel binnen waren brak er buiten een wolk gepaard gaande met onweer. Toen we wilden gaan eten belemmerde dit wel de mogelijkheden om buiten het hotel te gaan eten en dat hebben we dan dus ook maar niet gedaan