Rondreis Zuid Oost Azie dag 14 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Hans Brink - WaarBenJij.nu Rondreis Zuid Oost Azie dag 14 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Hans Brink - WaarBenJij.nu

Rondreis Zuid Oost Azie dag 14

Door: Hans Brink

Blijf op de hoogte en volg Hans

07 Oktober 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Na een goede nachtrust nuttigden wij een eenvoudig ontbijt om op klokslag 8 uur met de gids op pad te gaan. Eerst was het al een hele toer om met de auto het straatje voor het hotel uit te komen. Daarna ging het een paar straten verder al weer van de weg af om ons voor het koninklijk paleis af te zetten. Van hieruit kregen we een rondleiding over het terrein met de nodige uitleg. Na de gebouwen aan de buitenkant te hebben bekeken gingen we de naast gelegen Zilveren Pagode in. In eerste aanleg viel het wat tegen want aan de buitenkant was er geen zilver te bekennen. Na het uitdoen van de schoenen gingen we naar binnen en bleek dat de vloer van massief zilver is gemaakt. Per tegel van20 bij 20 ongeveer 1,5 kg zilver. In deze pagode staat een enorm aantal Buddha beelden en beeldjes. In totaal zouden er meer dan 1000 staan. Ik heb ze in ieder geval niet nageteld.
Nadat we de pagode van binnen uitgebreid bekeken hadden gingen we weer verder. Op naar het Nationale Museum. De rit ernaar toe was niet zo ver maar het verkeer is een ramp zodat we er toch nog wel wat tijd voor nodig hadden. In dit museum mag niet gefotografeerd worden wat wel heel erg jammer is. Bij het bekijken van de eerste zaal met zandstenen beelden viel al op dat een groot deel van de beelden uit de derde en vierde eeuw een erg Egyptisch uiterlijk hebben. Volgens de deskundigen is het zo geweest dat in die tijd er inderdaad tot in het verre oosten de beeldhouw stijlen van de Egyptenaren en de Grieken en Romeinen werden nagedaan.
Ook is duidelijk dat Cambodja in die vroege Khmer tijd Hindoestaans was. De diverse Hindoestaanse goden werden op allerlei manieren afgebeeld. Verderop in het museum komt de Angkor Wat periode ook aan bod met de overgang naar het Boeddhisme.
Na het bekijken van het museum waren we nog aan de vroege kant om al naar de boot te gaan en hebben we een bezoek gebracht aan de centrale markt van Phnom Penh. Alhier en eromheen een totale chaos. Het verkeer dat in de straten rondom de markt was, was niet alleen erg veel maar reed ook volkomen willekeurig door elkaar met auto's brommertjes en zo voorts.
In de markt hebben we wat rondgekeken waarbij het opviel dat de markt in sectoren was verdeeld met allemaal gelijke stalletjes bij elkaar.
Na het bezoek aan de markt terug naar het hotel en daar nog even geprobeerd wat af te koelen om vervolgens ons naar de pier waarvandaan we zouden vertrekken te gaan. Aan die pier lagen diverse schepen die op en neer de Mekong varen met passagiers. Een deel is uitgerust als een soort Cruiseschip en er waren ook veel kleinere schepen die ook veel sneller kunnen varen. Aan de kant was een soort stations gebouw waar nog wat kon worden gegeten en gedronken. Dit hebben we dus maar gedaan. Met name ook omdat we totaal niet wisten of er aan boord nog wat te eten zou zijn. Om een uur vertrokken we en de boot ging eigenlijk al vrij vlot in een hogere versnelling. Het was dan wel geen speedboot of draagvleugelboot, hij ging wel behoorlijk snel.
Het eerste stuk was het weer heel erg mooi met zon en wel wat wolken waardoor er ook nog aardig wat gefotografeerd kon worden. We zaten mooi vooraan zodat we maximaal van de wind konden genieten. De Mekong waarover we voeren is een brede bruine rivier met nogal wat andere scheepvaart. Wat die schepen allemaal vervoerden is niet duidelijk maar er was een groot deel vooral bezig met het verplaatsen van zand.
Na zo'n anderhalf uur sloeg het weer een beetje om en ging het wat regenen. Dit hield op toen het begon te gieten om daarna over te gaan op hozen. Er viel een imposante hoeveelheid water uit de lucht waardoor er eigenlijk moeilijk nog buiten de boot iets te zien was. Na een stuk waarin het wel weer droog was en zonnig brak er een tweede hoosbui uit. Daarna bleef het regenen met een grijze lucht.
Na ongeveer drie uur varen kwamen we kennelijk bij de grens aan en legden we aan om wat grensformatilteiten uit te voeren. Dit werd eigenlijk geheel en al door een jongen gedaan die ook de verzorging aan boord regelde. Zo kwam hij met water en thee langs en op een gegeven moment met boterhammen. We waren al lang blij dat we niet zelf de boot uit hoefden omdat het nog steeds stevig regende.
Kort nadat we weer onderweg waren gegaan legden we weer aan maar nu om de Vietnamese formaliteiten te ondergaan. Ook nu weer werd het allemaal geregeld door de jongeman die bij de bemanning van de boot hoort.
Nadat de diverse stempels in de paspoorten waren gezet gingen we weer verder. Na enige tijd werd het wat drukker op het water en stonden er langs het water ook meer en meer bedrijven. Het einde van de reis was nabij. Het was alleen niet duidelijk op welke plek wij de boot moesten gaan verlaten. Er zij twee steigers vlak na elkaar waarbij de ene van een hotel is en de andere een meer algemene. In onze reisinformatie ontbrak de vermelding op welke plek we de boot moesten verlaten. We namen dus maar de tweede. Eenmaal aan land was er in eerste aanleg niemand te zien die aanstalte maakte om ons te benaderen. Na ongeveer 5 minuten rondkijken en ons afvragen wat nu te doen, dook er een Vietnamees op die eigenlijk net zo hard naar ons aan hst zoeken was als wij naar hem. Hij had namelijk ook geen gespecificeerde informatie gekregen.
De koffers in de auto en naar het hotel het Chau Pho hotel. Daar stond net een grote bus zijn lading uit te spugen maar door listig ingrijpen van de gids zaten wij al snel aan een drankje en konden in heel korte tijd naar de kamer.
Daar eerst wat bijgekomen en uitgerust en tegen zeven uur naar het restaurant gegaan om een hapje te eten.